رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد

رئیس‌جمهور استان سیستان و بلوچستان را سرزمین اسطوره‌ها و در همیشه تاریخ، حافظ مرزهای ایران برشمرد و با بیان اینکه همه مذاهب از درخت تنومند اسلام، پیامبر (ص) و قرآن سرچشمه می‌گیرد، تاکید کرد: ما عاشق پیامبر(ص) و خاندان رسالت هستیم و کتاب هدایت ما قرآن و راه نجات ما وحدت، انسجام و برادری است و ما یک قبله، یک پیامبر و یک کتاب داریم و اخلاق ما اخلاق محمدی(ص) است که همه از شیعه و سنی عاشق پیامبر و خاندان رسالت هستیم.
سیستان نماد وحدت
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در اجتماع بزرگ مردم زابل در ورزشگاه شهید حسینی طباطبایی، با ابراز خوشحالی از سفر به سرزمین سرافراز سیستان و بلوچستان و زابل، گفت: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر دارای تنوع مذهبی و قومی است اما در واقع همه مذاهب از یک درخت تنومند واحد به نام اسلام، پیامبر اسلام(ص) و قرآن سرچشمه می‌گیرند و همه اقوام نیز از ایران و ایرانی بودن سرچشمه گرفته‌اند و افتخار همه ما این است که ایرانی و مسلمان هستیم.
سیستان سرزمین بزرگانی چون آیت‌الله سیستانی است


رئیس‌جمهور اظهار داشت: سیستان و بلوچستان سرزمین بزرگان، شهیدان و علمای بزرگی چون آیت‌الله العظمی سیستانی است که امروز در سرزمین عراق برای شیعیان، سنی‌ها و کردها ملجا و پناه است. آن روز که اهل سنت نیاز به حمایت دارند او از نجف سخن می‌گوید و آن روز که جان کردهای عراق نیازمند حمایت اوست باز هم آیت‌الله سیستانی اعلام حمایت می‌کند و آن روز که داعش و تروریسم استقلال کل عراق را تهدید می‌کرد مردم با فرمان جهاد او در برابر تروریست‌ها قیام می‌کردند. اگرچه آیت‌الله سیستانی زاده مشهدالرضاست اما نسل او از این دیار و سرزمین است.
شیعه و سنی در ایران؛ نماد وحدت در منطقه‌ای پر آشوب
دکتر روحانی با بیان اینکه قلب مالامال از عشق مردم سیستان و بلوچستان به ایران و اسلام نشانه خوبی بر آن است که ایران متحد چگونه از شرایط پیچیده و گذرگاه تاریخی حساس فعلی عبور خواهد کرد، گفت: در ایامی که همه‌جا در منطقه بین اقوام و مذاهب مختلف درگیری و جنگ جریان داشت، مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در سراسر کشور، به‌خوبی از وحدت و ایمان خود حراست کردند و تروریست‌ها در همه کشورهای دیگر به‌جز ایران رسوخ کردند. رئیس‌جمهور اضافه کرد: اسلام در ایران هیچ‌گاه نسبتی با خشونت نداشته و مردم این دیار هیچ‌گاه فرصتی برای عرض اندام خشونت و تروریسم فراهم نیاوردند.
نقشه شوم آمریکا شکست خورد
روحانی اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی نقشه شومی برای این منطقه طراحی کرده بودند. بنا نبود داعش به این زودی از بین برود بلکه به‌عنوان توطئه‌ای برای کل منطقه خاورمیانه پیش‌بینی و طراحی شده بود و قرار بود از مسیر عراق و سوریه به کل آسیای مرکزی، ایران و مناطق دیگر توسعه پیدا کنند و از این رهگذر چهره اسلام واژگون معرفی‌ شده، اسرائیل در منطقه تقویت شود و جای بدخواهان و دشمنان در منطقه نیز تقویت شود اما مردم و ملت‌های هوشیار منطقه توانستند این توطئه را در هم شکسته و در برابر استکبار جهانی ایستادگی کنند.
ماخواهان رابطه دوستانه با برادران عرب هستیم
روحانی گفت: اگر بعضی از کشورها از ما فاصله گرفته‌اند، تقصیر خود آن‌هاست. ما خواهان فاصله نیستیم و نمی‌خواهیم روابطمان با هیچ‌کدام از کشورهای منطقه دوستانه و برادرانه نباشد. ما نمی‌خواهیم بین ایران و کشورهای منطقه، بین ایران و دنیای عرب و بین ایران و جهان اسلام فاصله باشد.
رئیس‌جمهور اظهارداشت: شاید بعضی کشورها درون خودشان جنگ شاهزاده‌ها دارند اما این تقصیر ما نیست. تقصیر ما نیست اگر بعضی کشورها از سه سال پیش، یمن، کشور همسایه‌شان را بمباران می‌کنند اما نتوانسته‌اند کاری از پیش ببرند و شکست خورده‌اند! تقصیر ما نیست اگر بعضی‌ها سال‌ها به داعش کمک کردند تا مثلاً در منطقه نفوذ داشته باشند اما امروز مشاهده می‌کنند که پایه‌های داعش فرو ریخته است. ما خواهان دوستی، وحدت و برادری هستیم.
۲۴ طرح و پروژه مهم با اعتبار ۱۰۳۸میلیارد تومان در دستور کار
حسن روحانی در بخش بعدی سخنانش به موضوع آبادانی سیستان و بلوچستان پرداخت و گفت: بودجه عمرانی که دولت یازدهم در طول ۴ سال برای سیستان و بلوچستان تخصیص داد، دو و نیم برابر بودجه چهار سال پیش از آن بود.
وی با بیان اینکه البته برای رفع کمبودها در استان باید تلاش‌های بیشتری انجام شود، افزود: در جلسه‌ای که با وزرا پیش از سفر و درباره استان سیستان و بلوچستان داشتیم، مقرر شد ۲۴ طرح و پروژه مهم با اعتبار ۱۰۳۸میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان در سال‌های ۹۶ و ۹۷ اجرا شود.
ایجاد منطقه آزاد سیستان تحولی بزرگ در استان ایجاد خواهد کرد
روحانی نکته مهم دیگر درباره سیستان و بلوچستان را موضوع منطقه آزاد سیستان عنوان کرد و اظهار داشت: به‌خوبی می‌دانم که ایجاد منطقه آزاد سیستان تحول بزرگی در زمینه تجارت و اشتغال در استان ایجاد خواهد کرد. دولت لایحه مناطق آزاد و از جمله منطقه آزاد سیستان را به مجلس داده و امیدواریم مجلس شورای اسلامی در سال جاری ایجاد منطقه آزاد تجاری سیستان را به تصویب برساند.
اولین محموله‌ها از بندر اقیانوسی ایران بارگیری شد
رئیس‌جمهور در ادامه با با بیان اینکه بزرگترین بندر تجاری کشور در آینده بندر چابهار خواهد بود، تصریح کرد: این بندر، سیستان و بلوچستان را به آسیای مرکزی و افغانستان متصل خواهد کرد و تنها بندر اقیانوسی ایران است. خوشحالیم که همین حالا نیز اولین محموله‌های گندم برای افغانستان از این بندر بارگیری شده و ان‌شاءالله فردا فاز اول بندر شهید بهشتی چابهار به‌عنوان گامی مهم در توسعه استان افتتاح خواهد شد.
خط راه‌آهن از چابهار به مشهد در دستور کار
روحانی طرح مهم بعدی برای توسعه سیستان و بلوچستان را اتصال این استان به خط آهن سراسری کشور عنوان کرد و گفت: خط آهن از چابهار به زاهدان و از زاهدان به بیرجند و مشهد متصل خواهد شد و احداث این مسیر از چابهار به زاهدان با اعتبار پیش‌بینی‌شده ۴ هزار میلیارد تومان آغاز شده است.
سایر اخبار این روزنامه
گزارش «همدلی» از صدور حکم دادگاه برای مطبوعات و اهل رسانه: محاکم قضائی تلاش می‌کنند روزنامه‌نگاران بیکار نشوند بهترین گزینه‌های پیشنهادی برای حبس روزنامه‌نگارها در خود قانون مطبوعات آمده است مرتضوی وقیحانه‌ترین نگاه را به مطبوعات و اهل رسانه داشت مولاوردی: لایحه تشکیل نهاد ملی حقوق بشر تهیه است رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد: بیش از 10هزار کشته در حوادث رانندگی امسال دادستان تهران: اهمیت آب ایجاب می‌کند جرایم آن را جرم علیه نظم عمومی بنامیم برای دور ماندن از سیاست‌زدگی، سینمای سیاسی حذف می‌شود به بهانه افشای لیست بدهکاران عمده بانک سرمایه توسط محمود صادقی؛ اقدام علیه زدوبند و محافظه‌‎کاری «ازبرعلی حاجوی» یا همان «ریزعلی خواجوی» که ما او را به عنوان «دهقان فداکار» می‌شناسیم از دنیا رفت رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد رییس جمهور در اجتماع بزرگ مردم زابل مطرح کرد: نمی‌خواهیم بین ایران، دنیای عرب و جهان اسلام فاصله باشد